Propagácia Slovenska v zahraničí

25.01.2011 16:30

autor Gabriel Kužel

Pohovorilo sa už veľa na túto tému. Preberal sa obsah, cena, kto a prečo by mal reklamu robiť. Je otázka postavená správne?

Ako dopadol tohtoročný pokus sme už videli. Konečne sme sa dočkali šotu, ktorý minimalizoval pokus prezentovať Slovensko ako skanzen. Nie že by folklór a ľudová architektúra nepatrili ku Slovensku, ale určite nie sú jediným dôvodom, prečo sem turisti chodia. A za roky snaženia sme už aj tak asi presvedčili zahraničie, že u nás sa chodí ešte v krojoch. Šot 2008 už obsahuje iba pltníka. A pár hradov.

Kultúrne pamiatky sú súčasťou kultúrneho dedičstva a povedomia. Ak budeme pozývať hostí na hrady, musíme rátať s tým, že sa sem aj niektorí vyberú a porozprávajú o zážitkoch doma. Ak budú hovoriť o tom, že hrad bol do desiatej zamknutý a potom prišla sprievodkyňa, ktorá nevedela anglicky prípadne nevedela nič o dejinách, nepríde už nikto. O špine a neochote ani nehovorím. A jednodňové návštevy sú vysvetlené.

Čo by mala prezentácia obsahovať a na akých úrovnich by sa mala robiť. V prvom rade si treba ujasniť či to chceme a akú úlohu v tom hrá štát. Ak nie štát, tak kto má prioritný záujem. Vznikne záujmové združenie? Kto má niesť náklady a kto profitovať?

Možno namietate, že tu už je organizácia, ktorá má propagáciu na starosti. Áno vieme. Šot o Slovensku.

Najlepšie sa učí na príkladoch a aj keď presne nevieme v tomto momente popísať celý kolos, skúsme si načrtnúť príklad Rakúska. Som cykloturista a nebudem sám, kto povie, že ak sa chcem prebehnúť iba tak pre zdravie, stačí vybehnúť do Rakúska. Je fakt, že to mám aj blízko. Na druhom mieste je stav rakúskych cyklistických chodníkov a nechuť ísť sa bicyklovať do Nepálu. Aj to je turistika a rakúska podpora turizmu s ňou ráta, a to aj napriek tomu, že z nás je určite menší osoh ako z turistov z iných častí sveta.

Keď som potreboval mapu konkrétnej cyklistickej trasy, našiel som si ju na internete a nechal som si ju poslať. O dva dni som ju mal v schránke. A navyše aj "mediacard" s prezentáciou na špičkovej úrovni. Ak neviete čo je spomínané médium, tak vedzte, že ide o formát ako pohľadnica a v nej je vpreparované CD. Je možné niečo také aj na Slovensku? Mapa síce bola na stránke v sekcii elektronického obchodu, ale v prípade, keď si objednávate iba mapy a prospekty zdarma, neplatíte ani poštovné. Oni tam majú organizovanú podporu turizmu a návštevníka si vážia. Zrejme, aspoň ja som toho názoru, posielanie a nakoniec aj výroba materiálov je refundovaná alebo možno priamo organizovaná z nejakého fondu. Samozrejme v prospekte nezabudli uviesť aj ubytovacie zariadenia, reštaurácie, dopravné možnosti, kultúrne akcii, tenisové kurty a podobne. A určite sa nájde aj folklór, ale nie ako priorita. Bude až niekde pri posedení v záhrade penziónu a budete sa cítiť fajn a budete sa tam vracať.

Nie je reklama ako reklama a na to treba pamätať. Máme veľa pekných miest, ale aj veľa nedostatkov. Nestačí iba chcieť. Traba prepracovať detaily. A ako to vieme, stačí navštíviť priestor pred Hlavnou stanicou v Bratislave.

Nakoniec uvádzam pre cykloturistov dve možnosti v Rakúsku. Prvá je magistrála vedúca až do Passau https://www.donauradweg.at/ a druhá je okolo Neziderského jazera https://www.radtouren.at.

,